Blog
Zapraszam cię do zapoznania się z wpisami na moim blogu. Dzielę się tutaj moimi doświadczeniami, wiedzą, a także innymi inspirującymi treściami związanymi z między innymi z efektywnym zarządzaniem zespołem, swoim czasem, a także odkrywaniem swoich możliwości.
Coaching. Mózg i Sortownia Śmieci.Obrazowo o tym jak działa mózg.
Może czasem chcesz pomóc i potrzebujesz wytłumaczyć komuś (dorosłemu, dziecku, młodzieży),że korzystanie z pomocy coacha, psychologa, psychoterapeuty jest ok?
Może czasem chcesz wesprzeć swojego partnera, rodzica, przyjaciela, dzieciaczka, sprawić by nie wierzył we wszystko co o sobie słyszy, nie umniejszał własnej wartości?
W załączeniu kolorowa książeczka edukacyjna - zerknij, pobierz. Jest dobrą bazą, inspiracją dla pomagaczy takich jak Ty ;).
Coaching-i-sortownia-smieci.pdf
BHP. Hałas. Zarządzanie zdrowiem. Ochrona słuchu - ankieta.
Jeżeli przedsiębiorstwo chce w sposób usystematyzowany zarządzać zdrowiem pracowników (ISO 45001, OHSAS 18001) i/lub jeżeli na stanowiskach pracy występuje hałas warto (a nawet należy) wprowadzić środki ochrony indywidualnej słuchu. Dobór właściwego ochronnika słuchu to duże i czasochłonne wyzwanie. Jeżeli planujesz wprowadzić nowy ochronnik u siebie w firmie, zachęcam aby zrobić testy próbne, zachęcam także aby skonsultować z użytkownikami końcowymi na ile wybrany produkt odpowiada ich potrzebom. W załączeniu znajdziesz przykładową, prostą ankietę w formie edytowalnej. Zbierz opinie, wyciągnij wnioski, podejmuj dobre decyzje :).
* bonus informacyjny. Gdybyś decydował(a) się na wprowadzenie zindywidualizowanych ochronników słuchu -organizując cały proces badań, wycisków i odbioru ochronników koniecznie zadbaj w umowie o to, by zapewnić krótkie, 5 min spotkania 1na1 pracownika w protetykiem. Pisze o tym, bo przypuszczam, że możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, jaką takie spotkania mają moc i wydźwięk, jak bardzo mogą być głębokie, szczere, odkrywcze, poruszające, przełomowe. To jeden z kluczowych momentów całego przedsięwzięcia jakie planujesz zrealizować, nie przegap tego potencjału.
ma-1-karta-testowa-ochronniki-sluchu.pdf
BHP. Szkolenie wstępne bhp. Szczegółowy program szkolenia wstępnego ogólnego bhp.
O czym powiedzieć pracownikowi w pierwszym dniu pracy, podczas szkolenia wstępnego? Jak napisać program szczegółowy?- bo przecież rozporządzenie wskazuje nam tylko ramowy program szkolenia, nadaje kierunek, daje ogólne wskazówki. Dobrze przeprowadzone szkolenie zwiększa prawdopodobieństwo tego, że pracownik będzie postępował bezpiecznie, szybciej i lepiej wdroży się do nowego zespołu, mniej błędów popełni, uniknie wypadku. Przemyślany i spisany program szkolenia daje powtarzalność, wyznacza standard, ułatwia cały proces onboardingu. Ułatwia też pracę prowadzącemu szkolenie. W załączeniu przykładowy, edytowalny szczegółowy program szkolenia wstępnego, ogólnego bhp. Jak zauważysz, wpisałam odrobinę dłuższe czasy realizacji poszczególnych modułów niż określono w programie ramowym, to dlatego, że średnio tyle czasu w praktyce, jak dobrze prowadzisz szkolenie , upłynie. Pobierz, modyfikuj wg potrzeb, korzystaj, realizuj fantastyczne, szyte na miarę szkolenia :)
ma-2-szczegolowy-program-szkolenia-wstepnego-bhp.pdf
Coaching. Umowa. Na co się umówić z coachem.
Osoby, które nie mają doświadczenia pracy z coachem, mogą mieć trudność w określeniu wszystkich istotnych kwestii, o które powinny/ mogą zadbać. Zapewnienie dyskrecji, transparentne zasady, przewidywalne koszty, procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych np. nagłych niedyspozycji - warto uzgodnić to wszystko pisemnie by uniknąć nieporozumień, niedomówień. W załączeniu przykładowa umowa, w formie edytowalnej. Pobierz, przeczytaj. Określ Twoje własne warunki - na jakich zasadach zgodził(a) byś się współpracować z coachem? :)
ma-3-umowa-coaching-indywidualny.pdf
Coaching. Motywacja. Jak się zmotywować do zmiany, do działania
Jaką cenę płacisz za pozostawanie tu gdzie jesteś, za nic nie robienie?
Im szybciej, wyraźniej zrozumiesz, że z "tym" wiążą sie koszty, tym większe masz szanse na solidną motywację do zmiany, do działania. Udawanie że nic nie tracisz, że nie płacisz żadnej ceny jest złudne i bez wartości.
Nie bój się emocji i uczuć, które przychodzą z tym, postawionym na początki wpisu pytaniem. Poczuj dyskomfort. Niezadowolenie, rozczarowanie, żal, niepokój -w tym ćwiczeniu to Twoi sojusznicy. Im silniej odczuwasz, tym większa będzie chęć do działania, do zrobienia czegoś, co zmieni ten stan.
Dobrym punktem wyjścia do znalezienia silnej motywacji jest spojrzenie na obecny stan z perspektywy... kosztów. Jeżeli masz ochotę, zostawiam w załączeniu arkusz ćwiczenia - kilka pytań ułatwiających szczere spojrzenie na siebie i najbliższe otoczenie. Ćwiczenie przydatne szczególnie wtedy, gdy swojej motywacji potrzebujesz poszukać gdzieś głębiej.
MA-4 Praca z motywacją - ćwiczenie
Coaching/BHP. Wartości w firmie. Ważne vs Ważniejsze
Wartości w firmie. Co jest ważne, a co jest ważniejsze ? Proste, krótkie, jasne pytanie.
Hmm , jednak trudne... niewygodne...
Zastanówmy się co na szali? Z jednej strony wydajność i rekordowa produkcja (tony/metry), z drugiej strony człowiek (zdrowie/życie).
W firmach, które dojrzały do decyzji świadomego, długotrwałego (i żmudnego zwykle) procesu budowania kultury bhp przychodzi bardzo szybko taki moment, kiedy zarząd i kadra kierownicza musi „wziąć sobie na warsztat” ten kawałek, dokonać konfrontacji z tym pytaniem.
I to jest bardzo odkrywcze i mocne doświadczenie... z długą pauzą, z ciężkim oddechem, z milczeniem. Kończą się śmiechy, gęstnieje atmosfera.
To ważny moment – uświadamianie sobie gdzie (w którym miejscu, na jakim etapie) jestem, z czym (zasoby) startuję i dokąd…gdzie chciałbym dotrzeć. Jako firma i jako ja – lider, manager, odpowiedzialny za innych człowiek.
Znam dobre, krótkie ćwiczenie do tego etapu „samouświadomienia”
Drogi właścicielu firmy, prezesie, dyrektorze, kierowniku masz przestrzeń i ochotę, sprawdź - taki scenariusz:
Wyobraź sobie, że ze swojej załogi wybierasz 4 pracowników, każdemu z nich przydzielasz po jednym, ważnym w tym momencie dla firmy/zespołu zadaniu. Potrzebujesz, żeby każde to zadanie zostało wykonane szybko, pilna sprawa. Wyznaczasz termin.
Po upływie wyznaczonego czasu sprawdzasz rezultaty i masz wyniki. Z kogo pracy jesteś zadowolony? Kogo nagradzasz, a kogo karzesz?
Zostawiam Cię na chwilę z Twoimi odpowiedziami, ..z pauzą, ..z oddechem, ...z milczeniem…
MA-5 Wartości w firmie-ćwiczenie
Coaching. Fakty i... Przekonania
Bywa, że mamy błędne wyobrażenie na niektóre tematy, miewamy przeświadczenie, że to o czym myślimy lub o czym mówimy jest prawdą, choć w rzeczywistości tak nie jest.
Dość często mylimy własne przekonania z faktami. W ten sposób nasz mózg "pomaga" nam poradzić sobie z otaczającym nas światem, z bodźcami, doświadczeniami. Przekonania kształtują świat, wpływają na emocje, na podejmowane przez nas działania.
Czasem jest trudne zorientowanie się, że to w co wierzymy, co przyjmujemy jako pewnik, w rzeczywistości jest naszym przekonaniem.
Twoje przekonania mogą Cię wspierać, mogą też Cię blokować/ograniczać.
Jeżeli zauważasz u siebie przekonanie ograniczające, które dodatkowo jest powodem Twojego niewłaściwego stanu emocjonalnego, warto się z nim skonfrontować.
Jak pracować z przekonaniami? Po pierwsze: nie uda się pozbyć przekonania ograniczającego, bez zastąpienia go innym, nowym przekonaniem. Po drugie: można pracować nad tym, by zmienić przekonanie całkowicie, a można też pracować nad tym, żeby zmienić (zmniejszyć/zwiększyć) skalę odczuć związanych z danym przekonaniem.
Ograniczające przekonania to te, które powstrzymują nas przed osiągnięciem czegoś. Objawiają się one w naszych umysłach jako lęki i wątpliwości, szczególnie gdy stawką jest coś realnego. Im głębsze znaczenie mają dla nas nasze cele, tym wyraźniej nasz mózg będzie manifestował te lęki i wątpliwości.
Przekonania dotyczyć mogą na przykład tego, jak postrzegamy siebie/ innych, jak oceniamy swoje/innych zachowanie, jak szacujemy swoje możliwości czy ograniczenia. Można je też poznać po słowach: jestem/nie jestem; powinienem/nie powinienem; nie mogę; innie będą (oceniać)...
W załączeniu kilka prostych, coachingowych pytań, które pomogą przyjrzeć się bliżej swoim niewspierającym myślom, przekonaniom. Kiedy zaczniesz dostrzegać, że są wymyślone i powstrzymują cię przed rozwojem, możesz podjąć niezbędne kroki, by je zmienić, by wzmocnić myślenie o swoich możliwościach.
MA-6 Praca z przekonaniami-ćwiczenie
Coaching/BHP. Zarządzanie zespołem. Zbyt często pomijamy Lidera.
W zarządzaniu zespołem zależy nam na efektywnej współpracy, wspólnym dążeniu do tego samego celu, wspólnym osiąganiu rezultatów, dobrej komunikacji, dawaniu sobie informacji zwrotnych, odpowiedzialności, zaangażowaniu i budowaniu zaufania. Pomijamy zbyt często jednak jeszcze jeden, bardzo ważny obszar zarządzania zespołem - Lidera. Mam na myśli jego osobiste wartości, przekonania, jego nawyki, zachowania, potrzeby, priorytety i emocje.
O ile mniejsze ma lider szanse sukcesu koncentrując się na zmianie zespołu, zmianie innych, a pomijając siebie samego? Co zdziała wprowadzając narzędzia, które nie są związane z nim samym, nie dotyczą jego osobiście albo narzędzia, których sam nie zamierza używać?
Aby skutecznie zarządzać innymi, lider powinien najpierw nauczyć się zarządzać sobą. Chcąc zmieniać/budować nawyki swojego zespołu, ważne, by lider był świadomy swoich nawyków i reakcji. Co więcej - jeżeli te nawyki i reakcje lidera są niepożądane, niewłaściwe - dobry lider powinien pracować nad ich zmianą.
Jak to odnieść do praktyki, do budowania kultury bezpieczeństwa na przykład? Na moich warsztatach jest taki moment, po wstępie, po rozgrzewce, zupełnie na początku, gdy padają pytania otwierające drzwi do "ja" Lidera. Pytanie z serii "czy chcesz?" i kolejne "dlaczego/po co tu jesteś?". Bywa, że te pytania wywołują (zbyt) dużą konsternację. Bywało, że zdenerwowany behapowiec w najbliższej przerwie spotkania prosił, żeby tych pytań nie zadawać więcej, lub nie zadawać na następnych warsztatach, w kolejnym zarządczym gronie, w kolejnej lokalizacji. Pytania które uwierają. Pytania które nie pasują. Pytania zakazane... Czasem zdawały sie być bardziej nietaktowne niż pytanie o stan cywilny, plany rodzinne, religię, poglądy polityczne czy orientację. Zadziwiające.
A przecież aby prowadzić innych do celu, trzeba samemu podążać w jego kierunku.
By egzekwować ustalone z zespołem zasady, trzeba samemu te zasady stosować. By bronić pewnych wartości, trzeba samemu w te wartości wierzyć.
Inaczej będzie bardzo trudno, długo, kosztownie i sztucznie.
Nie pomijajmy Lidera.